Goda utsikter för Prisma

Utsikten över Möckeln är Karlskogas bästa. Raggmunkarna är utsökta och fläsket perfekt stekt. Inte är det konstigt att stammisarna är på plats när det vankas lunch på Restaurang Prisma i Folkets Hus. Det sociala företaget med samma namn som restaurangen har att göra, den saken är klar. Men verksamhetsledaren Liisa Wilhelmsson vill mer: – Jag vill få in mer jobb, så vi kan anställa fler

Liisa har varit verksamhetsledare för Prisma, eller Mötesplatsen Prisma Ekonomisk förening som är det juridiska namnet, i tre år. Hon har sin bakgrund som utbildare på Transcom och som säljare i bygghandeln. Under en ledarskapsutbildning gjorde hon två praktikperioder på Prisma och fick därefter frågan om hon ville börja där.  – Det var som att komma rakt in i en varm, öppen famn, säger hon. Förutom jobbet med den löpande verksamheten i lunchrestaurangen och syateljén arbetar hon mycket med leverantörskontakter och personalfrågor.

– Som alla andra företag vill vi sänka våra kostnader. Och när det gäller personal är det extra viktigt att mina medarbetare känner sig trygga.

Delaktighet och gemenskap i fokus

Prisma har elva anställda och flera praktikanter. Många har varit utbrända och går på arbetsträning och rehabilitering. En del har vissa funktionshinder och andra har kommit hit via SFI och Arbetsförmedlingen. Det är en mångkulturell arbetsplats där delaktighet och gemenskap står i fokus.

– Alla anställda har börjat som praktikanter. Nu kan de i sin tur vara handledare åt de nya som kommer hit. Vi har hög acceptans för varje anställds förutsättningar. Målet är man ska orka jobba åtta timmar om dagen, men i början kanske man bara klarar hälften, och det är helt okay. Likaså att man kan gå undan om man tycker det är för stressigt.

Självfinansierade till stor del

Prisma drevs från början av Kvinnohuset och Rädda Barnen som ett integrationsprojekt för invandrarkvinnor. De sydde och sålde produkter, och intäkterna skänktes till välgörande ändamål. När verksamheten hotades startade ”Operation Rädda Prisma” och Prisma blev ett Växtkraft Mål 3-projekt inriktat på matlagning och sömnad. När restaurang Terrassen i Folkets Hus stod tom fick Prisma möjlighet att ta över den och utveckla verksamheten. Projektet blev så småningom det sociala företag det är idag.

– Sedan 2004 står vi på egna ben och är fristående från kommunen. En del av verksamheten finansieras av lönebidrag, men vi är till 63 procent självfinansierade och vill öka den andelen. All vinst går tillbaka till företaget i form av bland annat utbildning och nyanställningar, förklarar Liisa.

”Lika bra som våra konkurrenter”

Förutom restaurang och sömnad erbjuder Prisma även catering och har ett café som tillverkar mackor, fika och lunch.

– Vi lagar och kör ut mat på morgonen innan vi startar med lunchen. Varje morgon kör vi också ut fika och mackor till Biltema som vi har avtal med. Och vill man ha catering och äta smörgåstårta, då ska man välja vårt, det är vi kända för, säger Liisa.

Hon, liksom många andra, vill förändra synen på sociala företag.

– Vi är lika bra som våra konkurrenter, håller hög kvalitet och följer de lagar som gäller för alla i näringslivet. Jag önskar verkligen att det skapas fler sociala företag i olika nischer.

Det finns plats för fler.

Att Liisa trivs som verksamhetsledare står helt klart. Vad är det mest givande?

– Att se människor växa och utvecklas, både som individer och i sitt arbete. Mitt jobb har många utmaningar, det gäller ta saker steg för steg och se till varje individ. Ett litet, litet steg framåt kan vara helt fantastiskt. Under de här tre åren har jag fått många aha-upplevelser.

Läs mer på www.prisma-kga.se

/fakta/

Liisas råd till dig som vill starta ett socialt företag:

  • Ta det i steg, utveckla företaget successivt
  • Försök hitta en unik verksamhet
  • Ta marknadsmässiga priser
  • Försök få avtal som leverantör, det ger en fast inkomst och skapar trygghet
  • Var noga med att konkurrera på samma villkor